Thursday 30 June 2011

Cinta Bersemi Di Kampus

Meskipun zaman persekolahan aku hampir terbengkalai, namun akhirnya aku berjaya juga menamatkan zaman persekolahan aku itu dengan keputusan peperiksaan yang amat baik. Dan setelah itu aku akhirnya diterima masuk untuk menyambung pengajian aku di salah sebuah institusi pengajian tinggi yang terkenal di bandar tempat aku tinggal. Memang semenjak itu, setelah terlalu banyak berfoya-foya di zaman persekolahan dulu, aku sekarang betul-betul menumpukan konsentrasi aku untuk belajar bersungguh-sungguh demi mengejar apa yang telah aku tinggalkan. Bahkan persoalan seks juga tidak sempat terlintas di fikiran aku lagi. Walau pun begitu, ingatan tersebut sudah menjadi sebahagian daripada hubungan di dalam sistem tubuh badan kita sebagai manusia, dan ianya akan tetap muncul dan mendorong kita untuk memikirkan juga. Al maklumlah, di kampus tempat aku belajar, aku sering bertemu dengan ramai kenalan-kenalan baru, termasuk juga pelajar-pelajar yang berasal dari pendalaman di sekitar bandar tempat aku tinggal.

Rashid, teman se-kuliah aku, telah aku kenali semasa di minggu orientasi pada minggu pertama pengajian aku di sini. Aku memang teruja melihat keterampilan Rashid yang boleh dikira dan termasuk di dalam kategori pelajar lelaki paling kacak dan seksi di dalam kelas, setidaknya dari sudut pandangan aku sendiri. Tapi yang membuatkan dia jauh lebih menarik adalah dari segi keperibadiannya yang simple, ramah dan rendah diri. Dia berasal dari sebuah keluarga yang sederhana dari sebuah kampung. Bapanya seorang penjual ikan di pasar. Satu perkara yang paling aku suka kepada dia adalah senyumannya. Dan setiap kali dia tersenyum, lesung pipit di pipinya membuatkan wajahnya tampak jauh lebih kacak.

Sebenarnya kedua orang tua Rashid agak keberatan untuk menghantar Rashid menyambung pengajiannya kerana mereka tidak mampu untuk menanggung perbelanjaan pengajian dia sama sekali. Walaupun ada tawaran biasiswa, tapi tentunya itu tidak cukup untuk menampung perbelanjaan harian yang lain. Walaupun begitu, Rashid bukanlah seorang yang mudah patah semangat. Oleh kerana dia tidak mampu untuk membayar yuran kolej kediamannya, dia sanggup tinggal di bilik penginapan pekerja dewan makan kampus sambil membantu pengurus dewan makan tersebut dengan bekerja di sana di luar waktu kuliahnya. Ramai kawan-kawan se-kuliah yang memandangnya dengan sebelah mata, tapi aku merasa hiba dan terharu melihat betapa kuat dan kental hatinya untuk mencapai segala impiannya.

Dengan alasan rumah aku jauh dari kampus dan jadual kuliah aku yang amat padat, aku mengambil keputusan untuk menyewa sebuah apartment di kawasan berdekatan dengan kampus. Aku memilih untuk menyewa sebuah apartment yang agak mewah, di mana ruangnya sama seperti sebuah bilik suite di sebuah hotel. Terdapat ruang rehat yang terpisah dari ruang bilik tidur. Dan di situ terdapat sebuah sofa, TV dan meja makan serta sebuah dapur kecil untuk memasak. Dan di ruang bilik tidur pula terdapat bilik airnya yang tersendiri. Apartment itu juga dilengkapi dengan alat penyaman udara serta talian telefon. Aku mengajak Rashid untuk tinggal bersama dengan aku di situ. Pada mulanya dia menolak kerana tempat itu dianggap terlalu mewah untuk dirinya. Tapi setelah aku pujuk bahawa aku memang memerlukan seseorang teman untuk belajar bersama-sama, barulah dia bersetuju mahu berpindah ke situ.

Selama tempuh satu semester tinggal bersama, aku masih boleh menahankan perasaan aku. Aku hanya risau jika seandainya dia pula adalah seorang yang gay-phobia, maka dia pasti akan menjauhkan dirinya dari aku jika dia tahu siapa aku yang sebenarnya. Namun lama kelamaan aku tidak dapat juga menahan perasaan aku. Masuk sahaja semester yang berikutnya, dan ketika itu kami sudah pun terlalu akrab, aku memberanikan diri untuk memeluknya ketika kami tidur, dan ternyata dia tidak menghalangnya. Mungkin pada awalnya dia berfikir bahawa aku kesejukan disebabkan oleh alat penghawa dingin di bilik tidur itu yang selalu dipasang. Dan setiap kali setelah bangun dari tidur, aku lihat alat penghawa dingin itu telah dimatikan oleh Rashid.

Pada suatu malam, Rashid yang kepenatan setelah seharian mengikuti acara olahraga di kampus, terus tertidur lena setelah mandi dan membaringkan tubuhnya di katil dengan hanya dibaluti kain pelekat tanpa berseluar dalam. Tanpa dia sedari, gerakan-gerakan kecilnya ketika tidur itu telah membuatkan kain pelekat nya longgar dan terbuka luas. Dan ketika aku masuk ke ruangan bilik, aku dapat melihat pemandangan yang membuatkan aku terpegun. Tubuh Rashid terlentang, berbogel lengkap dengan belalainya yang tersembul keluar dari celah kangkang nya. Batang konek nya nampak besar walaupun masih belum terangsang. Walaupun sudah satu semester aku tinggal bersama dengannya, baru sekarang aku dapat melihat dia bertelanjang bulat di hadapan aku. Selama ini dia teramat sopan, bahkan dia selalu sahaja mengenakan pakaiannya semula setelah keluar dari bilik air. Tapi kini... aku tidak dapat menahan diri lagi.

Aku seperti dapat mendengar detak jantung aku sendiri ketika perlahan-lahan aku mendekati dia di katil. Aroma khas lelaki yang memang merangsangkan aku bercampur dengan haruman sabun mandi terus menangkap hidung aku, membuatkan hati aku semakin bergejolak. Jarak aku sudah teramat dekat dengan tubuh Rashid yang amat menggiurkan itu. Aku tatap habis-habisan batang konek nya yang terkulai lembut di atas hamparan jemput-jemput hitam, halus dan tipis miliknya. Kulit batang konek nya kelihatan sedikit gelap dibandingkan dengan kulit tubuhnya. Aku mendekatkan wajah aku untuk mengamati batang konek nikmat yang nampak berurat-urat itu. Aku terkedu dan menelan air liur aku sendiri. Tanpa aku sedari hujung hidung aku sudah hampir menyentuh batang konek nya. Aku tarik nafas aku dalam-dalam sambil menyusuli lekuk batang konek nya dengan hidung aku. Lalu aku menghembuskan nafas aku seperti mendengus sambil memejamkan mata aku. Nafsu aku sudah di kemuncaknya, apa-apa pun reaksi Rashid selepas ini, aku sudah tidak peduli.

Aku jilat perlahan-lahan di hujung batang konek nya yang seperti cendawan mekar. Rashid tidak bereaksi walau sedikit pun. Tapi setelah beberapa kali jilatan aku lakukan, Rashid menggeliat sedikit. Aku terhenti dan aku menatap wajahnya. Dia masih terlelap. Aku lalu mengangkat sedikit batang konek nya yang masih longlai itu, dan dengan perlahan dan lembut aku masukkan ke dalam rongga mulut aku. Seperti orang yang kelaparan, aku hisap batang konek nya tanpa menunggu lebih lama lagi.

"Hei, apa dah jadi ni?".



Teriak Rashid yang sangat terkejut dan nyaris melompat bangun sehingga batang konek nya tercabut keluar dari mulut aku. Mungkin untuk seketika dia berfikir bahawa dia sedang bermimpi! Dia kemudian menggosok-gosokkan matanya yang kelihatan merah itu.

"Lan!! Engkau...?"

Rashid tidak meneruskan kata-katanya. Dia menatap aku dengan pandangan yang masih menunjukkan kekejutan dan kehairanan. Aku juga tidak mampu untuk berkata apa-apa, rasanya seperti terkena pukau. Dengan perlahan, perasaan terkejutnya mula pudar dan berubah menjadi malu. Padahal akulah yang sepatutnya harus merasa malu, dan bukan dia.

"Jangan Lan. Bukan aku tak nak bagi, tapi itu kan tak elok, kotor. Tak patut masuk dalam mulut kau", ucap nya lembut sambil membelai kepala aku.

Seperti dia sudah dapat mengatasi perasaan malunya, Rashid mengambil kain pelekat yang tadinya sudah melorot jatuh lalu dipakaikannya kembali melingkari di pinggangnya. Aku baru saja hendak beranjak dari katil, tapi Rashid segera menahan tangan aku. Aku masih tidak sanggup untuk berkata apa-apa, kerana segala macam rasa sedang bercampur aduk di dalam fikiran aku. Terutama perasaan menyesal kerana aku tidak dapat menahan diri aku tadi.

"Lan…. Aku nak bagi tahu kau sesuatu. Jadi kau jangan pergi dulu", ujar Rashid sambil merapatkan tubuhnya ke arah aku.

"Rasanya, aku boleh berterus terang sekarang. Aku memang suka pada perempuan, dan sejak masih di kampung lagi aku memang sudah ada kawan perempuan. Tapi tak ada sesiapa yang tahu kerana di samping itu aku juga sebenarnya tertarik kepada lelaki terutama lelaki yang handsome macam kau. Tapi aku tak pernah buat apa-apa hubungan pun dengan mana-mana lelaki yang aku kenal. Perasaan tu aku simpan dalam-dalam. Dan sampai kini, yang ada, hanyalah perasaan tertarik saja dan tidak terlintas sedikit pun di dalam hati aku ni nak buat seks ataupun ringan-ringan dengan sesama lelaki".

Rashid menghela nafasnya dalam-dalam sejenak.

"Kau jangan terkejut Lan, sebab sejak pertama kali kita berjumpa di kampus dulu, aku sebenarnya sudah tertarik pada kau. Kau begitu menawan dan ramah sekali. Tapi aku sedar bahawa kau adalah seorang anak orang kaya, sedangkan aku pulak serba kekurangan dan datang belajar jauh-jauh ke sini pun dengan hanya berbekal dengan biasiswa saja. Aku rasa waktu tu memang kita ni tak sepadan langsung, walaupun hanya sebagai kawan. Aku..."

Aku meletakkan jari aku ke bibirnya sehingga Rashid terhenti berbicara.

"Tak perlu kau teruskan. Aku dah faham sekarang. Rashid, aku pun nak berterus terang dengan kau. Sebenarnya sejak awal lagi aku dah pun menaruh perasaan pada kau. Adakah kau sedar semua itu?"

"Tak Lan, aku tak sedar pun semua tu. Sebab kau aku nampak macam biasa je dan tidak ada apa-apa tanda sedikit pun yang kau ni nampak seperti suka pada lelaki. Dan kalau bukan kerana apa yang telah kau buat tadi, aku tidak akan tahu perasaan kau yang sebenarnya", ujarnya.

"Lan, aku memang nak jelaskan perasaan aku pada kau, tapi aku takut kalau kau nanti akan menjauhkan diri dari aku. Bukannya aku takut untuk dihalau dari tempat tinggal yang se-mewah ini, dan aku tak peduli pun kalau aku kena tinggal balik kat dewan makan lagi. Tapi... tapi...", kata-kata Rashid terbatas-batas seperti risaukan sesuatu.

"Lan, aku cinta kan kau!"

Aku bagaikan seperti terkena kejutan elektrik dari hujung rambut hingga ke hujung kaki. Itu adalah kalimat yang paling tidak aku sangka akan keluar dari mulut Rashid sendiri. Oh, betapa selama ini aku yang cuba memendam perasaan aku sendiri, dan ternyata orang yang aku inginkan itu juga mencintai aku! Aku tidak sanggup mendengar dia berbicara lagi, aku terus memeluk Rashid erat dengan segenap rasa yang ada di dalam hati aku ini. Pipi kami bersatu, dan dengan tidak semena-mena terasa mata aku seperti sudah berkaca-kaca.

Rashid berbisik lembut di telinga aku.

"Lan, itulah sebabnya aku tak sanggup nak tengok batang konek aku masuk ke dalam mulut kau. Bukannya aku tak suka, tapi aku sangat sayangkan kau. Siapalah aku ni Lan? Aku rasa tak selesa jika kau perlu merendahkan diri kau seperti itu. Cinta aku pada kau jauh lebih besar daripada keinginan nafsu aku sendiri. Percayalah..."

Itulah Rashid, teman lelaki pertama aku di kampus yang jatuh di dalam pelukan aku. Tapi peliknya itu bukan hanya nafsu semata, tapi adalah sebuah perasaan cinta nan indah yang menghiasi suasana jiwa aku. Entah kenapa aku merasakan kepuasan yang jauh lebih besar dari hasrat dan nafsu naluri aku. Sejak saat itu, kami berdua menjalani hari-hari kami berdua seperti sepasang kekasih di tempat tinggal kami. Tapi ketika di luar, kami tetap bersikap biasa-biasa saja terutama di hadapan kawan-kawan sekampus kami. Tidak ada yang curiga kerana mungkin sejak awal ketika belajar di kampus lagi, kami telah akrab di antara satu sama lain.

Sepanjang waktu, hubungan aku dengan Rashid semakin mendalam. Dan kami akhirnya tetap juga melakukan adegan seks di antara kami, tapi itu hanyalah sekadar cara untuk kami saling menyalurkan perasaan sayang dan cinta kami. Kami sama-sama membina kebersamaan kami yang mutual, baik Rashid mahu pun aku sama-sama mendapatkan semangat untuk belajar sehingga keputusan peperiksaan kami berdua jauh lebih baik di bandingkan dengan rakan-rakan kami yang lain. Rashid memang seorang pemuda yang memiliki kecerdasan otak yang tinggi, dan dengan itu dia telah berjaya mendapatkan biasiswa pengajian secara penuh. Ini juga adalah salah satu faktor yang turut mendorong aku untuk semakin mencintainya, sebab aku memang tertarik kepada seseorang yang cerdas yang melebihi keterampilannya. Setidaknya, dia juga mampu memahami cara aku berfikiran sehingga selain menjadi sebagai seorang kekasih, dia juga sangat layak untuk menjadi teman berbicara aku.

Demikianlah kisah cinta di antara aku dan Rashid di kampus. Meskipun kini kami tidak bersama-sama lagi kerana Rashid telah kembali ke kampung halamannya dan sudah berkahwin. Tapi cinta kami yang bersemi di kampus itu tetap menjadi sebagai sebuah kenangan indah yang sukar untuk dilupakan.

1 comment:

  1. Cerita yng sngat2 menarik... Blh x sya nk mntak izin untuk jadikan reference dlam lirik lagu sya

    ReplyDelete